26 January 2012

Heldenverhaal H.1


Ik loop de school in met mijn tas met schoolspullen; een paar boeken, een potlood, pen en een gum. Het is niet zo zwaar. Ik loop de zwarte duwdeur door en loop naar mijn klas. Onderweg kom ik Johanna tegen. Ze is mijn beste vriendin. En ze is een lieverd. Maar van haar vader Roel, gruwel ik. Ik plof neer in de oude schoolbanken van donker hout. Onze school stamt uit het jaar nul, maar het is er wel erg gezellig. Johanna gaat naast me zitten en de les begint.

Ik sta op het schoolplein met Johanna en Pieter. Pieter is een goede vriend. Johanna beweert dat ik op hem ben en plaagt me daarmee. Maar ik trek me er niets van aan. Want kom op, ik ken hem al vanaf dat we een jaar of drie waren. We speelden samen in de zandbak! Volgens mij heeft ze zelf een oogje op Pieter. Maar ja, terug naar het schoolplein. Pieter eet een gore oude eierkoek en Johanna is iets aan het zoeken in haar schooltas. Dan hoor ik Pieter zeggen: ‘Oh nee hè… daar komen die sukkels weer.’ Johanna zucht. Met ‘die sukkels’ bedoelt hij de zusjes Matherfield en hun broer Stephan. Ze komen altijd naar ons toe om ons te pesten. Het kan ons niet schelen, ze kletsen maar. ‘Hé kleine!’ roept Katrin, één van de twee zusjes. Dat ben ik vergeten te vertellen. Ik ben klein voor mijn leeftijd. Dat komt omdat ik Chinese grootouders heb. Mijn moeder is Chinees, maar mijn vader komt gewoon uit Nederland. Aan mij zie je niet gelijk dat ik van Chinese afkomst ben, maar ik heb een licht getinte huid en gitzwart lang haar. ‘Wat moet je Katrin?’ vraag ik. ‘Oh, gewoon een praatje maken.’ Ik lach. Geloven ze het zelf. ‘Oké’, antwoordt Pieter nonchalant. ‘Wat heb jij nou weer aan?!’ zegt Nina, het andere zusje. Ik kijk naar mijn kleding. Ik besluit even heel normaal antwoord te geven. ‘Een roze jurkje met gele laarsjes uit China. En een groen vestje met roze hartjes. O ja, en ik heb mijn haar opgestoken. Dat zie je toch.’ Nina weet even niets te zeggen en werpt me dan een blik. ‘Weirdo’, zegt ze terwijl ze zich lachend omdraait en wegloopt. Stephan roept nog iets over dat we losers zijn, maar het kan ons niet schelen.

Johanna zit voor me. Ze haalt een pluk bruin haar uit haar gezicht. Ze is echt heel knap. Ze heeft mooie groene ogen met lange wimpers. Ze kan haast iedere jongen krijgen, maar ze doet er haar best niet voor. Ik weet denk ik wel waarom. Omdat ze op Pieter is. Ze is hier gekomen omdat ze wil dat ik haar toekomst voorspel. Ja, het klinkt raar, maar ik heb een bepaalde gave. Als ik me goed concentreer kan ik de toekomst voorspellen. Veel mensen vinden dat raar. Daarom houd ik het voor mezelf. Alleen Johanna, Pieter en mijn moeder weten het. Ik sluit mijn ogen en concentreer me op haar hand. Ik zie Johanna. Ze zit in een donkere hoek. Een grote man staat voor haar. Hij heeft een mes in zijn hand. Hij bedekt mijn beeld. Ik hoor een schreeuw. Johanna’s schreeuw. De man draait zich om en kijkt me woedend aan. Ik kan zijn gezicht niet goed zien. Ik zie Johanna vaag in de hoek. Ze ligt stil, haar been bloedt. Nu kan ik het gezicht van de man helder zien. Ik herken hem. Ik open geschrokken mijn ogen. Johanna kijkt me lachend aan. ‘Wat is er. Is mijn toekomst zo vreselijk?’ ‘J.. ja… je- je schreeuwt. En- en er is een man. Je bloedt. Ik…het is gruwelijk. Echt eng.’ Johanna kijkt me geschrokken aan. ‘Echt waar?’ Ik knik. ‘Ja…’  ‘Wie is die man?’ Ik staar voor me uit. Johanna zegt nog eens. ‘Wie is die man?’ Ik reageer niet. Johanna schut me door elkaar. ‘Wie is het, zeg me wie het is Mischu!’ Ze begint te huilen. Ik kijk haar aan. Ik kan haar de waarheid niet vertellen. ‘Het is…niemand. Ik kon het niet goed zien.’ ‘Je liegt! Ik zie het aan je! Zeg het!’ Ik wist het, ik ben nooit goed geweest in toneel. Maar ik houd vol. ‘Nee echt! Ik kon het niet zien.’ Johanna gelooft me niet, maar ze pakt haar tas en even later is ze weg. Ik zie het gezicht van de man weer voor me. Het was een grote man. Roel. Johanna ’s vader.

COPYRIGHT

2 comments:

  1. wauw mooi geschreven ook echt met gevoel! xoxo

    ReplyDelete
  2. mooi geschreven en goed bedacht!!

    Xx

    ReplyDelete

Bedankt voor je reactie, ik ben er superblij mee!