14 June 2013

Toetsweek Tips!

 
Ik weet dat dit artikel misschien een beetje laat komt voor sommige mensen, maar ik heb mijn toetsweek nog niet gehad en ik denk een groot aantal van jullie ook nog niet. Of je zit er nu midden in, dat kan natuurlijk ook. Hoe dan ook, een paar tips voor het overleven van de gevreesde toetsweek.

1. Begin op tijd met leren, maar niet te ver van tevoren!
dit is erg belangrijk, ik zou niet eerder dan aderhalve week van tevoren beginnen. Anders zakt veel stof misschien alweer weg en weet je op de dag van de toets zelf veel minder dan een week ervoor. Ik zelf begin meestal iets meer dan een week van tevoren, zodat ik nog vragen kan stellen aan leraren.

2. Maak een planning!
Ik weet dat veel mensen dit niet doen, omdat ze denken dat ze zich er toch niet aan gaan houden. Ik ben de meest chaotische persoon op deze aarde en zelfs ik werk in de toetsweek met een planning! Het is superhandig, als je maar goed plant. Zo moet je af en toe 'inhaaluren' plannen waarin je de stof die je niet goed had gepland en dus nog niet had geleerd inhaalt. Zo houd je je planning bij. Nog een tip voor het plannen, plan niet te veel verschillende vakken op 1 dag, anders ga je misschien stof door elkaar halen. Ik zou gana voor maximaal drie verschillende vakken per dag.


3. Blijf ook leuke dingen doen!
Dat betekent niet dat je hele dagen met vrienden moet af gaan spreken, maar een uurtje na school kan echt geen kwaad. Zo heb je ook nog wat afleiding en daar krijg je ook energie van. Als je een uurtje uit je 'leer-stand' bent geweest kan je je daarna weer goed concentreren.

4. Oefenen, oefenen, oefenen!
Oefen vooral goed voor alle toetsen, overhoor jezelf, laat je overhoren, maak opgaven, kijk ze na en maak ze nog een keer. Dit werkt, voor mij in ieder geval, veel beter dan alleen maar alles keihard in je kop te stampen, om het zo maar te zeggen.

5. Zoek de rust op!
Je leert beter in een opgeruimde kamer, dus dat is je eerste stap voordat je begitn met leren. Zorg vooral voor een schoon bureau. Leg alle boeken en schriften die je nodig hebt vast binnen handbereik zodat je niet steeds tussendoor moet gaan zoeken. En geen mobiel/ipod in de buurt! Ook je laptop kan uit en worden opgeborgen, als je die niet nodig hebt voor school. Het is namelijk erg verleidelijk om 'even snel' je facebook te checken tijdens het leren. Helaas loopt dit bij veel mensen (Jep, ik ook) uit de hand en check je ook even je blog, twitter, weheart it, e-mail, of ga je zelfs stomem spelletjes spelen. Oftewel: Leerontwijkend gedrag. Dus leg alles weg, je zal zien dat het werkt!

 

6. Geef jezelf ook af en toe een beloning!
Als je op een dag alles hebt geleerd wat voor die dag op de planning stond, ga dan niet 'alvast door voor de volgende dag', maar neem een beetje uitrust tijd. Ga lekker douchen, neem een tijdschrift, lak je nagels, of wat dan ook, als het voor jou maar ontspannend werkt. Zo rust je lekker uit.

7. Ga op tijd slapen!
Ik denk dat de meeste van jullie dit wel doen, maar voor degene die denken het niet nodig te hebben; Ga op tijd slapen! Het geeft je zoveel meer concentratie en energie op 's ochtends wakker te worden zonder dat je het idee hebt dat je slaap tekort bent gekomen.


8. En die blog dan?!
Omdat de meeste van jullie ook zelf een blog hebben, hier ook een korte tip over. Natuurlijk maakt het niet uit als je een keer een weekje of twee niet post, zeker niet als het is omdat je toetsweek hebt. Ik denk in ieder geval dat iedereen dit wel kan begrijpen. Als je toch graag wil blijven bloggen in je toetsweek, maak dan van tevoren posts en zet ze op automatisch publiceren. Of je posts gewoon 's avonds eventjes kort, geen probleem. Zolang het je maar niet afleidt van je doel: Goede cijfers halen!

Al met al, nog een paar weekjes knokken, de laatste loodjes en dan heb je eindelijk vakantie!! dat is dan een welverdiende beloning, toch? Ik heb zelf toetsweek van 20 t/m 26 Juni, dus daar ben ik nu ook al hard voor aan het leren. Ik wens iedereen heel veel succes in je toetsweek en mooie cijfers!

Hebben jullie nog handige tips om de toetsweek te overleven?

Liefs,

Charlotte










5 comments:

  1. Aaah leuke post! ik denk dat de tips wel goed van pas komen bij mij :)

    ReplyDelete
  2. erg handig, volgende week weer strijden..
    Die piramide foto is erg herkenbaar haha x

    ReplyDelete
  3. Goed artikel! Ik heb zelf volgende week donderdag mijn laatste toetsweek van dit jaar, en ik moet eigenlijk nog beginnen doordat ik de laatste week zo druk bezig ben geweest met het maken van verslagen! Die eerste tip is voor mij dus niet meer van toepassing, maar de rest van de tips ga ik proberen te volgen (en ook vol te houden haha).

    Succes met je toetsweek alvast!

    xx

    ReplyDelete
  4. Handig! Ik ben gelukkig net geslaagd voor mijn havo dus heb even geen tips nodig ;)

    ReplyDelete
  5. Handig! maar dat op voorhand leren is niet zo slecht vind ik ;) dan moet je gewoon maar eens herhalen en dan weet je het terug. Voor de rest ben ik helemaal akoord :D

    ReplyDelete

Bedankt voor je reactie, ik ben er superblij mee!