17 November 2013

Pinhole Photography

Ik, Cas en Noor voor de Erasmusbrug

Voor mijn schoolvak CKV, Culturele Kunstzinnige Vorming, gingen we op excursie naar Rotterdam. Daar hebben we verschillende dingen gedaan maar het leukste vond ik een workshop Pinhole Photography. Wat is dat nou weer? Dat dacht ik ook toen ik het voor het eerst hoorde...
 
 Cas en ik bij de Erasmusbrug. Deze foto was in de regen genomen daarom zijn wij heel vaag en staan er allemaal vlekken op de foto.
 In het speeltuintje bij hotel New York.
Voor een grote container met Cas en Noor, mijn parelarmbandje ligt op de voorgrond.
 
We kregen een Pinholecamera, wat eigenlijk gewoon een blik is met een heel klein gaatje voorin. In het blik stop je een fotopapiertje, tegenover het gaatje. Dan plak je een zwarte sticker over het gaatje omdat er anders al licht invalt. Je gaat naar buiten, op zoek naar een beeld dat je graag vast wil leggen. Op die plek zet je de Pinholecamera neer en vervolgens haal je de sticker van het gaatje af. Dan valt het licht door het gaatje op het fotopapier en laat zo een afdruk achter. Die afdruk kan je nog niet zien maar dat komt later, als je de afbeelding gaat ontwikkelen. Het is afhankelijk van hoe licht het buiten is hoe lang je de foto moet maken. Wij moesten ongeveer anderhalve minuut. In die tijd maakt de camera de foto. Het beeld dat je fotografeert moet dus goed stil staan. Voor onze eerste foto moesten we anderhalve minuut stilstaan in de regen, niet erg fijn. maar doordat de foto over zo'n lange tijd wordt genomen kan je veel verschillende effecten creĆ«ren.
 
Na de anderhalve minuut plak je snel de sticker weer over het gaatje en ga je naar de donkere kamer. Je haalt het fotopapier uit het blik en gaat het ontwikkelen. Je moet het papiertje steeds korte tijd in verschillende bakken leggen met chemische stoffen. Eerst gaat de foto een halve minuut in het ontwikkelbak, hierin zie je de foto langzaam verschijnen, daarna een minuut in het stopbad en als laatste iets meer dan een halve minuut in de fixeer. Daarna spoel je je foto af met kraanwater en haal je hem door een droogmachine. Nu heb je dus een echte foto op fotopapier! Alleen, hij is negatief. Dus alle dingen die in het echt donker zijn op de foto licht en andersom. Dus moet je de foto nog inscannen en positief maken met ene fotobewerkprogramma.
 
Een beetje een uitgebreid verslag maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is hoe het werkt.   
 
Liefs,
 
Charlotte

10 comments:

  1. Wat grappig, hier heb ik nog nooit van gehoord. Leuk zo leer ik nog eens wat :)

    ReplyDelete
  2. Wat een cool effect geeft dat zeg. Ik had er wel eens van gehoord, maar het nog nooit gezien. Ik vind je header trouwens echt heel tof! (:

    Ik hoop dat je ook eens bij mij langskomt, liefs,

    Janna

    ReplyDelete
  3. Wat leuk, ik had er nog nooit van gehoord!

    ReplyDelete
  4. Wow, dat ziet er cool uit! Had er nog nooit van gehoord! Leuke blog heb je, ik volg je via Bloglovin!

    ReplyDelete
  5. mooi hoor, we kenden het niet maar top!
    kijk ook eens naar onze blog?
    http://www.we-heart-fashion.com

    ReplyDelete
  6. CKV! Wow, dat is ook lang geleden voor mij :P
    Anyway, toffe foto's gemaakt! Xx

    ReplyDelete
  7. Wauw dit klinkt zo ontzettend gaaf! Had er weleens van gehoord maar had nooit helemaal door hoe het nou precies werkte! Kwam heel toevallig vanmiddag nog een video tegen van een vergelijkbaar proces, hoewel hier een gewone camera wordt gebruikt, dan wordt de foto negatief gemaakt en dan komt het afdrukproces waardoor het eindresultaat gewoon 'normaal' is: http://www.youtube.com/watch?v=BmmuahdP8po :)

    ReplyDelete

Bedankt voor je reactie, ik ben er superblij mee!