17 March 2015

BACK TO THE 70'S

 
The 70's are back. Of ik 100% aan boord ben van deze trend weet ik niet zeker (ik zal denk ik nooit een liefde ontwikkelen voor broeken met wijde pijpen) maar ik vind wel heel veel leuk. In deze post zal ik terugblikken naar de 70's, kijken naar de huidige trend en een paar leuke items van Esprit laten zien, die de trend helemaal eer aan doen. Gaan jullie mee back to the 70's?

Even een kort modegeschiedenislesje: In de jaren '70 werd mode voor eerste gebruikt als een (politiek/maatschappelijk) statement in plaats van alleen als uiterlijk vertoon. De jongere generatie bepaalde de trends, die allemaal gericht waren op een gevoel van vrijheid. Dunne en wijde blousen, rokken en jurken, broeken met wijde pijpen, spijkerstof, suède, franjes, leer, gemixte printjes, minirokjes en shortjes (want die waren gemakkelijker voor het 'discodansen') wedges of hakken met een grote plateauzool, grote zonnebrillen en nog grotere armbanden en kettingen.
 
En dan nu het moeilijkere deel: hoe vertaal je zo'n 'oude' trend naar nu, zonder dat je eruit ziet als een 50'er die zijn wilde jeugd niet kan loslaten? Dat is moeilijk. Maar ik heb een paar tips:
 
1. Niet te veel tegelijk
Draag niet een flaphoed én een spijkerrok én een grote ronde zonnebril. Less is more. En dat brengt me ook gelijk bij tip nummer 2;
2. Combineer met 'nieuwere' dingen
Draag je 70's wijde witte blouse op een skinny jeans met gympen, of je suède rokje met een t-shirt en een leren jack. Zo krijg je hele vernieuwende outfits met toch het 70's gevoel erin.
3. Switch van kleur en materiaal
Een andere manier om deze trend iets moderner te laten worden, is door dezelfde soort modellen te dragen, maar in andere stoffen of kleuren. Een wijde lange rok hoeft niet per se wit of beige of met bloemetjesprint te zijn. Als jij er eentje met vrolijk gekleurde strepen vindt, is dat ook hartstikke leuk, en zo geef je gelijk een meer eigen draai aan wat je draagt.
4. Draag het niet als je het niet mooi vind
Misschien wel de belangrijkste tip. Is deze trend niks voor jou? Doe er dan gewoon lekker niet aan mee. Er zijn zo veel meer leuke dingen die je kunt dragen, dus voel je absoluut niet verplicht om iets te dragen waar je je niet fijn in voelt.  
 
 
Zoals ik al zei, heeft de Esprit deze trend helemaal begrepen en hun webshop, Esprit Online, heeft me dan ook de inspiratie voor dit artikel gegeven. Ze hebben heel veel leuke items voor de lente, vooral de jacks en dunne jassen vind ik heel leuk, ik moet ook echt nog zoiets hebben. Ik heb een collage gemaakt van een aantal leuke items die ze hebben.
 
Blouse Esprit // Wedges Esprit // Jacket  Esprit //  Bag  Esprit// Skirt Esprit // Hat Esprit
 
Wat vinden jullie van deze trend? En wat is jullie favoriete item uit de collage?
 
Liefs,
 
Charlotte
 
 ps: wil je een overzicht zien van de mode van de 20's tot de 90's? Klik dan hier.

9 comments:

  1. Leuk artikel! Ik weet niet helemaal of ik fan ben van de 70s stijl. Sommige dingen vind ik super, maar broeken met wijde pijpen zijn dan weer niks voor mij.

    ReplyDelete
  2. Leuk artikel! Ik vind het inderdaad leuk om het met iets moderns te mixen :)

    ReplyDelete
  3. Gaaf gaaf. Het lijkt me gaaf om ze te hebben maar ik weet niet of ik ze zou gaan dragen.

    ReplyDelete
  4. Ik ben zelf niet zo'n fan van de 70's, maar die vrouwen zien er wel heel stoer en confident uit.

    ReplyDelete
  5. Super goede tips! Kan best leuk zijn maar weet niet of het ook echt bij mij past!

    ReplyDelete
  6. Heel erg leuk, die seventies trend! En heel erg goede tips, dankje!

    XO Imke

    ReplyDelete
  7. Je ziet deze stijl echt terugkomen inderdaad. Ik vind je header trouwens zo mooi!

    ReplyDelete

Bedankt voor je reactie, ik ben er superblij mee!